Fløyelsmyk sjokoladeis med to ingredienser

Som en ekte frysepinne så er jeg ikke superfan av is, men sjokolade derimot klarer jeg ikke å motså! Og hvis jeg først skal spise is, hvorfor ikke lage den skikkelig næringsrik?

sunn sjokolade is sjokoladeis banan sukkerfri melkefri laktosefri helse is

Du du trenger:

– En fryst banan i biter
– En toppet teskje med rå kakaopulver


Dette er en gylden mulighet til å redusere matsvinn hjemme. Jeg kaster aldri bananer når de blir brune, jeg tar av skallet, kutter de i biter og har i en matboks i fryseren. Det hender faktisk at jeg kjøper bananer som er på vei til å bli brune i butikken, fordi jeg antar at ingen andre kommer til å kjøpe de, og jeg har ikke tålmodighet til å la de ligge på benken til jeg syns de er “modne nok”. Jeg liker de skikkelig modne / brune for å lage is, da blir isen søtere og jeg syns konsistensen blir bedre!

Slik gjør du:
Ha bananbitene og kakaopulver i en foodprossesor, blender eller kjør med stavmikser til du for en jevn is. Du bør ha kraftige maskiner av god kvalitet til dette, siden bananbitene er harde. Du kan tilsette litt valgfri melk eller la bitene tine bittelitt først hvis maskinen din har problemer med å knuse bitene.

Jeg elsker å bruke kakaobiter, bringebær og salte peanøtter som topping. Helst servert sammen med en deilig kaffelatte!

sunn sjokolade is sjokoladeis banan sukkerfri melkefri laktosefri helse is

Fun fact! Visste du at kakaobønnen er ekstremt rik på antioksidanter, som er kroppens største beskyttelse mot frie radikaler og oksidativt stress? Antioksidanter er derfor gull for å motvirke tidlig aldring og rynker, blant mange andre oppgaver som antioksidanter har i kroppen. Rå kakao inneholder mer antioksidanter enn “vanlig” kakao, fordi den ikke er varmebehandlet!



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *