S M O O T H I E T I M E

 

Okei, hvor mange er lei julemat? Hoho, ikke jeg! 

Allerede 2. juledag våknet jeg og var syk, så jeg rakk hele to julemiddager før matlysten var helt borte, og nå driver jeg på min 4. dag hvor jeg er enten sofa eller sengeliggende. Sykt kjipt at dette skal skje i romjulen! I dag er første dagen jeg har orket å lukke opp pc-skjermen, mest fordi jeg måtte krype til korset å ta noen paracet for å orke å betale regninger og gå til jobben med sykemelding. Men hey, det blir i det minste et blogginnlegg i dag! 

 

Enten man er syk og lei mat generelt, eller bare lei julemat, så er smoothie et fint og forfriskende alternativ syns jeg. Uansett om man er frisk som en fisk, så er det jo fint å få litt påfyll som dette. Det er heller ikke så tungt for magen å fordøye, og hvis du er litt smart når du lager smoothie, så kan den være ganske mettende og næringsfull også, og ikke bare full av fruktsukker. 

 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Sånn “på-slump-smoothie” eller “ta-hva-du-har-smoothie”:

1 banan

4-5 fyste jordbær

en dæsj fryste blåbær

4-5 klosser fryste spinatblokker

Et par ss kokosmelk

Et par ss proteinpulver, jeg bruker planteprotein

En ts Rice Bran

En ts Lecithin 

 

For at smoothie skal kunne kalles et måltid så må det inneholde alle tre hovednæringsstoffene, karbohydrat, fett og protein.

Karbohydrat er enkelt, alt man vanligvis putter i en smoothie har karbohydrater. “Dessverre” bruker man ofte også mye frukt, at man spiser frukt i seg selv er jo fint, men husk at det inneholder mye sukker.

Jeg syns den enkleste måten å få protein i smoothien er proteinpulver, men det finnes jo proteiner i alle planter også, med varierende mengde selvsagt. En fin liste over planter med mye protein finner du her.  

Fett er mye viktigere enn man skulle tro, og i motsetning til hva man trodde før så viser det seg at det ikke finnes noen sammenheng med inntak av mettet fett og sykdom. Det finnes nå fler og fler studier på dette, jeg kan dra frem et eksempel her. Fett i alle former er derimot utrolig viktig for kroppen vår, og bidrar også til høyere næringsopptak. Jeg liker å bruke avokado, kokosmelk og Lecithin blandt annet i mine smoothier. 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Jeg topper vanligvis ikke smoothiene mine med noe, siden jeg som regel bare har de på en shaker og tar med meg på jobb. Men den blir jo mye mer fristende og smakfull med en gang hvis man gjør det. Jeg orket ikke å være så kreativ i dag, men den fikk en stripe med bipollen, da. 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

Jeg håper at du har og har hatt en koselig og fin romjul, enten du har vært med familien, på fest, på jobb eller tilbragt hele romjulen i senga sånn som meg. 

 

Fortsatt god torsdag! 

 

 

#mat #romjul #syk #smoothie #supernature #lecithin #ricebran #frisk #helse #bipollen #spinat #jul #smoothiebowl 

 

 

 

 

2 Replies to “S M O O T H I E T I M E”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *